Co posloucháme #26

Dorazil nám květen, naše přípravy na Svět knihy jsou v plném proudu, ale teď se ještě podělíme o to, jaké audioknihy zrovna posloucháme. Nebo jsme nedávno poslouchali 🙂 Tady to je.

 

Michal

Ja práve počúvam novú Nesbovku – Macbetha, som približne 4 hodiny od konca, celá audiokniha má neuveriteľných 17 a pol hodiny. A úprimne ešte stále som sa nerozhodol, či sa mi táto audiokniha páči alebo nie 🙂

Do školy som síce chodil, ale o Macbethovi, tom klasickom od Shakespeara netuším absolútne nič. Či je to tým, ale nejak mi proste táto audiokniha na Nesba nesedí. Mám to ale premyslené, po jej dopočúvaní sa pustím do tradičného Macbetha. A o to asi aj išlo, pritiahnuť ľudí ku klasike.

Nepotrpím si u Nesba len na audioknihy s Harrym Holem, mám rád aj jeho ostatné knihy – sériu Krev na sněhu, Syna aj Lovcov hláv. Ale Macbeth ide akosi úplne mimo. Deju rozumiem, aj to má spád a celkom to odsýpa, ale niečo mi na tom proste k Nesbovi nesedí.

Takže za mňa je to jasné, po dopočúvaní tejto si chcem prečítať originál. Možno mi to celé docvakne a pochopím genialitu autora. Alebo možno ani nie. Uvidíme.

 

Ivan

Tento týždeň sa u nás objavila novinka od Simona Sineka, Začněte s proč. Musím priznať, že túto audioknihu nepočúvam. Už som ju počul v originále veľmi dávno, no zhodou okolností som sa práve minulý týždeň vrhol na jeho druhé dielo, Leaders Eat Last.

Simon je mega dobrý rozprávač a vie veci podať tak, že dávajú zmysel aj bez hlbokých úvah. A to mi sedí.

Leaders Eat Last je akýmsi pokračovaním jeho bestsellerovej prvotiny Start with Why, kde rozoberá nie prečo máme mať jasnú víziu toho čo robíme, ale ako k nej smerovať. Ako sa naučiť robiť veci pre ľudí na prvom mieste a pre čísla až na druhom. Či treťom.

Táto „filozofia“ mi veľmi sedí, lebo som sa jej vždy aj keď nie tak sofistikovane, snažil držať. Neznášal som a neznášam, ak sa zamestnávatelia, rodičia, partneri správajú k ľuďom okolo, ako k strojom o ktorých krokoch a jednaní môžu rozhodovať v každom momente.

Človek sa nemá doprosovať voľna, oddychu, pomoci. Je to každého právo a na „vodcoch“ je, aby to chápali a riadili sa tým. A kto sú to tí „vodcovia“? My všetci.

Simon síce zakladá celú knihu na vojakoch a ich rankoch, na podnikateľoch a ich hierarchii, no dotýka sa nás to každého. V rodine je „vodca“ rodič, v partnerstve každý z partnerov, v skupine kamarátov každý z nás.

Ak sa naučíme, že viesť neznamená riadiť, ale počúvať, usmerňovať a pomáhať, zlepšíme život nielen sebe, ale každému s kým prichádzame do styku. A to je základ.

Ak sa naučíme „jesť poslední“, naučíme sa prirodzene počúvať potreby iných a pomáhať im v ich raste. Popri tom rastieme my sami. A nezáleží na tom, či sme si v hierarchii „nadriadení“ a „podriadení“ alebo sme si rovnocenní partneri. Leadrom môže a v istej miere musí byť v živote každý z nás.

 

Petra

Mám zrovna rozposlouchanou Emoční inteligenci. Ale tím „zrovna“ myslím už od jejího vydání před drahnou dobou. Audiokniha má něco kolem 19 hodin, což se pro mě prokázalo být v současné době velkým oříškem.

Jsem asi v období nedokončování četby (a nebo si vybírám extrémní kousky), protože mám taky od Vánoc rozečtené Nástroje titánů od Tima Ferrisse a přijde mi, že můj status na Goodreads s rozečtenými knihami se mi vysmívá podobně jako budík nebo úkolníček.

Na Emoční inteligenci jsem se moc těšila. A taky jsem se na ni vrhla hned po zahájení prodeje. Jde o neskutečně přínosnou příručku, ve které se schovává spousta informací a pravd. Jen se bohužel musíte brodit klasickou americkou příběhovostí. Naštěstí ale autor vybírá příběhy fascinující (a občas až děsivé). I tak jsem jedním z těch lidí, kteří radši studie a závěry, ne příklady. Přínos těch příkladů ale chápu. Takže ani nemůžu říct, že by byly navíc. A tím máme za sebou odstavec, ve kterém se snažím říct, že omáčka je pro někoho fajn.

Poslech je to příjemný, jen v některých sekcích je bohužel znát, že tahle kniha vyšla v 90. letech minulého století. Od jejího vydání se samotná psychologie značně posunula, a tak mi některé výklady přišly úsměvné. Je třeba si u toho poslechu uvědomit souvislosti. A na rok 1997 to byla neskutečně objevná kniha. Ve většině případů má co říci i dnes, kdy se s emoční inteligencí počítá a do výuky už je ve školách zařazována.

Mám za sebou polovinu a už si myslím, že to doposlouchám tak někdy v červnu, ale to nevadí. Steva Jobse jsem četla půl roku a je to jedna z nejlepších knih, které znám.

 

Mirka

Bude isto prekvapením, keď napišem, ze počúvam Gaimanovu Severskú mytológiu. Už som o nej minulý týždeň písala v článku, keďže som posadnutá Avengers a práve som sa chystala do kina na Infinity War (už som to mimochodom videla. OMG!).

No ale keďže to bola ďalšia šanca ako sa k nim priblížiť, tak to bola jasná voľba audioknihy. A vôbec to neľutujem, lebo mytológia ma vo všeobecnosti ešte aj baví a severskou som sa doteraz zaoberala len okrajovo.

Celkovo by som to zhrnula takto:

Po prvé Loki v audioknihe dostal dosť priestoru = maximálne spokojná 🙂 Bol úžasný ako vždy.

Po druhé ujasnila som si, kto je kto a kam a ku komu patrí v originálnych mýtoch (keďže filmy si to prispôsobili podľa potreby).

Po tretie neexistuje nikto lepší ako Pavel Soukup na nahovorenie tejto knihy.

Takže opäť audiokniha, ktorú som si zamilovala a pevne verím, že si ju obľúbi každý, kto si ju vypočuje.

 

Jakub

S napětím vyhlížím každou reedici archivních nahrávek vydavatelství AudioStory. Díky dlouholeté spolupráci se špičkovými interprety a kvalitnímu výběru titulů má dost možností představit své dříve vydané audioknihy novým posluchačům. Tentokrát sebralo třináct Čapkových Povídek z první a druhé kapsy, které byly již dříve součásti několika výběrových titulů.

Mám k nahrávkám s Vlastimilem Brodským a Otou Sklenčkou osobní vztah – patřily mezi první audioknihy, které jsem poslouchal začátkem 90. let, ještě z magnetofonových kazet. A i když mi od té doby prošla ušima řada jiných nastudování „kapesních povídek“, považuji právě tyto od AudioStory za nejlepší.

Oba interpreti ctí myšlenku a smysl Čapkova textu a jejich přednes výborně sedí k vykresleným postavám. Sklenčka je občas možná trochu příliš patetický, k Brodskému ale nemám jedinou výhradu. Tyto dva interprety doplňuje Miroslav Moravec s povídkami, které dříve vyšly na výběrech Muži s dýmkou 3 a Klasická detektivka 3. Ten už mi výrazově k Čapkovi tolik nesedí, je ale opravdovým požitkem poslouchat jeho nezaměnitelný hluboký hlas.

Jsem rád, že AudioStory mohlo zachytit interpretační umění těchto hereckých osobností, ještě než nás navždy opustily. A jsem podruhé rád, že je znovu nabízí k poslechu.