Audiokniha roku

Už počtvrté budou letos předávány výroční ceny Audiokniha roku. Ve Velkém sále veletrhu Svět knihy Praha budou 12. května oceněni tvůrci a interpreti za svou práci na titulech, které byly vydány v loňském roce. Ohlédněme se u té příležitosti za uplynulými ročníky a zaměřme se na stěžejní momenty v historii ocenění.

Jak to všechno začalo

Mohu neskromně napsat, že nápad realizovat odbornou anketu, která by ocenila nejlepší audioknižní tituly, vzešel z mé šedivé hlavy. V roce 2013 jsem měl za sebou zkušenost audioknižního recenzenta a mnoho let nadšeného poslechu mluveného slova. Obecný zájem o audioknihy už v té době rostl, počet nových titulů rovněž, přibývalo i vydavatelů. Ty nejaktivnější jsem oslovil výzvou k přihlášení jejich audioknih do soutěže a setkal jsem se s velmi pozitivním ohlasem a s nadšením. To se pak opakovalo i u porotců, kteří se uvolili hodnotit soutěžní tituly, i u partnera prvního ročníku, s jehož přispěním mohlo vyhlášení proběhnout na veletrhu Svět knihy Praha, kde se od té doby koná každoročně.

Audiokniha roku 2013

Ještě před vyhlášením prvního ročníku Audioknihy roku vznikla Asociace vydavatelů audioknih a nabídla nemalou pomoc při slavnostním ceremoniálu na Světu knihy. Anketě se tak mohlo dostat mediálního zájmu, čehož bych sám a v podmínkách, v jakých jsem Audioknihu roku zakládal, nebyl schopen. Květnové vyhlášení bylo tedy důstojnou premiérou dnes, troufám si tvrdit, prestižního ocenění. Důsledná porota tehdy udělila ceny takovým titulům, jako jsou Nemesis podle Joa Nesbøho, Tatínek 002 Arnošta Goldflama, nové Osudy dobrého vojáka Švejka, či Forrest Gump v kategorii Cena posluchačů. Nejlepším interpretem se stal Hynek Čermák za svůj (dle mého dosud nepřekonaný) výkon v audioknize Národní třída.

Audioknižní publicistika

Ještě v té době sloužily webové stránky audiokniharoku.cz především pro audioknižní publicistiku. Vedle mých vlastních textů zde byly uveřejňovány i převzaté recenze z různých dalších blogů a kulturních webů, samozřejmě se souhlasem jejich autorů. Postupem času se kolem audiokniharoku.cz začala vytvářet redakce více či méně pravidelných přispěvatelů a ukázalo se vhodné oddělit publicistickou část od té soutěžní. Počátkem roku 2015 jsem proto spustil webový audioknižní magazín naposlech.cz, kde dostaly recenze nový prostor a koncepce poskytla i možnost postupně budovat katalog audioknih s pokud možno kompletními údaji o jejich tvůrcích. Zpět ale k Audioknize roku.

Audiokniha roku 2014

Organizaci druhého ročníku Audioknihy roku jsem po dohodě přenechal Asociaci vydavatelů audioknih, sám jsem zůstal v úloze předsedy poroty a měl jsem nad celým průběhem přihlašování, hlasování a vyhlašování dohled. Soutěžní kategorie byly rozšířeny například o Nejlepší zvuk (Solaris), a Absolutní vítěz (Muž jménem Ove). Nejlepší četbou byl vyhlášen Muž z ostrova Lewis a Cenu posluchačů získala Analfabetka, která uměla počítat. Její interpret Martin Stránský byl zároveň oceněn nově udělovanou Zvláštní cenou Asociace vydavatelů audioknih za jeho mimořádný přínos.

Audiokniha roku 2015

K dalším změnám došlo ve třetím ročníku: interpretační kategorie byla rozdělena na mužskou a ženskou (Norbert Lichý za Motýlka a Taťjana Medvecká za Himmlerovu kuchařku) a proběhl pokus o rozlišení kategorií podle zpracování na četbu, dramatizovanou četbu a dramatizaci. To se ale ukázalo jako nepříliš srozumitelné nejen pro moderátora slavnostního vyhlašování Vladimíra Kroce, ale i pro řadu interpretů, vydavatelů a zástupců médií, která o vítězích informovala. Nejlepší dramatizovanou četbou byl Sběratel, nejlepší dramatizací Dítě číslo 44. Zvláštní cenu AVA získal režisér Jan Jiráň, jehož audioknižní tvorba především pro děti a mládež je stejně bohatá jako originální a nezaměnitelná.

Audiokniha roku 2016

Do slavnostního vyhlášení výsledků čtvrtého ročníku Audioknihy roku zbývají dva měsíce. Až do konce března ještě probíhá práce odborné poroty, která v současné době soustředí zástupce recenzentů, žurnalistů, kulturních redaktorů a v neposlední řadě nadšených posluchačů. O udělení cen v kategorii Nejlepší obal rozhoduje druhá odborná porota, která se soustředí na výtvarní provedení přebalů CD. My vás budeme o novinkách v souvislosti s udílením cen informovat a třeba se s některými z vás na předávání i uvidíme.

Sdílej článek

1 Comment

  1. Jak se hledají nejlepší audioknihy | Blog Audiolibrix
    5. dubna 2018 @ 13:01

    […] jsem o ní psal loni, takže vás nebudu znovu unavovat historií a poodhalím raději pohled do zákulisí ankety. […]

    Reply

Napsat komentář: Jak se hledají nejlepší audioknihy | Blog Audiolibrix Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější články

Audioknihy

Audioknižní experiment: vybrali jsme nejlepší audioknihy z oblíbených žánrů

Audioknižní experti z Audiolibrixu dostali za úkol vybrat ze svého oblíbeného žánru jednu jedinou audioknihu, kterou by doporučili odvážnému jednci ochotnému probádat zatím neznámý žánr. ...
Pokračuj >
Velký audioknižní průzkum 2023 a soutěž o 22 audioknih Audioknihy

Velký audioknižní průzkum 2023

Informace o akci Velký audioknižní průzkum 2023 a soutěž o 22 audioknih, která probíhá od října do konce roku 2023.
Pokračuj >
Umělá inteligence Technologie

Umělá inteligence: Už jste se s ní setkali?

Umělá inteligence, ChatGPT, AI. Pojmy, které na nás skáčou ze všech stran, moc jim nerozumíme, ale podle všeho je to něco skvělého a zároveň děsivého. ...
Pokračuj >