Čo sa dá dozvedieť z hodnotení audiokníh

Keď som Dominikovi Dánovi poslal po prvý krát hodnotenia jeho audiokníh z nášho webu, neočakával som nič. Chcel som iba, aby vedel, že sa poslucháčom jeho diela páčia. Odpísal mi v ten istý deň:

“Veľmi príjemné počteníčko! Už keby len tých pár ľudí počúvalo naše audioknihy, oplatí sa v tom pokračovať. Ďakujem, dalo mi to kopec novej energie do ďalšieho písania. S úctou D.D.”

Uvedomil som si, že hodnotenie audiokníh nemusia nevyhnutne slúžiť len nám poslucháčom pri rozhodovaní o kúpe, ale aj samotným autorom, interpretom a pravdaže vydavateľom.

Čo sa dá dozvedieť z hodnotení audiokníh? Komu sú vlastne určené?Sú naozaj dôležité?

Vznik a význam hodnotenia produktov

Hodnotenie produktov na internete sa stalo bežnou, ba priam až nevyhnutnou súčasťou predaja. To čo sme v kamenných obchodoch nikdy neriešili a maximálne sa spoľahli na slová predávajúceho, riešime na internete denne.

Produktové hodnotenia ich zákazníkmi bolo odvodené z veľmi účinnej marketingovej metódy zverejňovania testimonialov. Ak náš obľúbený herec, spevák či športovec vyhlási o produkte, že ho pozná a je s ním spokojný, dá to produktu lepšiu reklamu ako akékoľvek vyhlásenie marketingového oddelenia či reklamnej kampane. Sme náchylnejší veriť viac vyjadreniam ľudí ktorých “poznáme”, ako akýmkoľvek dostupným faktom. A to je fakt.

Určite to poznáte. Chystáte na dovolenku do hotela, kde cestovka v katalógu ukazuje hodnotenie 9/10. V slovách bookingových štandardov to znamená Outstanding, teda výnimočné. Potom sa spýtate známeho ktorý tam bol na dovolenke rok dozadu. On z fleku povie, že to bola veľká katastrofa. Vaše hodnotenie je zrazu na 1/10 a hľadáte nový hotel. Napriek tomu, že je to len sused z vchodu o ktorom vlastne neviete nič. Nepoznáte jeho preferencie, chute, zvyky. No je známy. Nie ako vyhlásenie neznámeho často lepšie informovaného agenta z cestovky.

Zohnať testimonial ku každému produktu a ku každému sortimentu ktorý sa dá kúpiť je nerealistické. Nahradila ho preto druhá najúčinnejšia možnosť v podobe hodnotenia samotnými užívateľmi. Takéto hodnotenie nemá síce silu a účinnosť testimonialu a predsa na rozdiel od vyhlásenia samotného predávajúceho je považované za vierohodnejšie a presnejšie. Často aj právom.

Audioknihy nie sú výnimkou. Ak popis titulu tvrdí, že ide o bestseller no predošlí kupujúci ho hodnotia slabo, z bestselleru sa ľahko môže stať nepredajný kúsok. Pravdaže to platí aj naopak. Z neznámeho diela sa hodnoteniami môže stať bestseller. Aj keď takých prípadov sa stáva poznateľne menej.

Hodnotenie pre kupujúcich

Keď sme zavádzali po roku existencie obchodu hodnotenia my, báli sme sa. Mysleli sme, že zlé hodnotenia odradia aj to malé množstvo ľudí, ktorí v tom čase audioknihy počúvali. A my že nepredáme už vôbec nič. Trh bol stále v plienkach, titulov málo a risk bol z nášho pohľadu reálny. Ako ale odhadnúť, či to čo robíme prináša ľuďom radosť a nám šancu rásť? A tak sme hodnotenia spustili.

Nechceli sme však, aby hodnotenia boli ploché. Môže vynikajúci autor za to, že jeho knihu nahovoril zlý interpret? Alebo profesionálny herec za to, že podklad pre jeho čítanie je úplný odpad? Zaviedli sme preto trojvrstvové hodnotenia. Aby mohli poslucháči hodnotiť nielen príbeh ako taký, ale aj jeho načítanie a celkovú realizáciu.

Užívateľské hodnotenie a recenzie

Ľudia sa pýtali hneď od začiatku, aký je rozdiel medzi hodnotením príbehu a celkovým hodnotením. Nemalo by to byť de facto to isté? Alebo len priemer hodnotenia príbehu a načítania? Nie a nie.

Do celej rovnice vzniku audioknihy totiž vstupuje ešte aj samotné spracovanie vydavateľom. Ak je príbeh geniálny, herec profesionálny no výsledná nahrávka v zúfalej kvalite, s hroznou hudbou, nedobrými strihmi či predelmi, celkové hodnotenie nemôže byť priemerom predlohy a načítania. Nemôže ani reflektovať hodnotenia príbehu samotného. Ani autor ani interpret nemôžu za to, ako výsledok dopadol. Celkové hodnotenie bymalo preto reprezentovať tento fakt.

Keď nakupujem z Amazonu a čítam hodnotenia, zameriavam sa na čítanie hlavne tých trojhviezdičkových. Tie mi vždy povedia najviac. Päťhviezdičkové sú buď prehnane optimistické alebo sponzorované. Jedno hviezdičkové zasa nesú v sebe žlč kupujúcich z čohokoľvek “Tovar mi prišiel o deň neskôr ako som čakal!” alebo “Krabica bola rozdupaná!”. Áno, oprávnené kritiky, no nie produktu. Produkt či výrobca nemôže za to, že si ho poštári hádzali ako basketbalku, podobne ako interpret nemôže za to, že vydavateľ šetril na zvukárovi a nechal to spraviť úplnej “lame”. Nakoľko však jednoúrovňové hodnotenie nevie odlíšiť takéto skutočnosti, zameraním sa na zdravý stred je pre mňa naj výpovednejšou cestou.

A tak, keď si kupujúci pozerá len hviezdičkové hodnotenia, má šancu okamžite vidieť, čo od titulu očakávať.

Ak hodnotiaci dávajú tri hviezdičky interpretovi, ktorého ja milujem a môže mi čítať aj telefónny zoznam (týmto zdravím Michala a Petru), jeho tri hviezdičky ma takmer nezaujímajú. Ak však hodnotia príbeh jednou hviezdičkou, ani ten interpret ma asi nepresvedčí o kúpe. Podobne ako Pomo či Verbal z csfd.cz ma dokážu presvedči o tom, že film z mojimi obľúbencami nestojí ani len za skúšku.

csfd.cz

Hodnotenia majú na nás užívateľov obrovský vplyv. Ovplyvňujú nás alebo motivujú k vyskúšaniu niečoho, čo by sme inak preleteli zrakom bez akéhokoľvek zaváhania.

Hodnotenie pre interpretov

Ak by sme žili v inom svete, hodnotenia nás kupujúcich by mali vplyv na interpretov a ich budúce výkony. Ak väčšina hodnotí výkon interpreta ako uspávača hadov, asi by mal v budúcej práci prejaviť viacej energie. Žiaľ a niekedy možno našťastie, toto je naozaj vo väčšine prípadov utópia.

Interpreti ako všetci umelci sú obrnení voči kritike. Ak by ju počúvali a riadili sa ňou, nevznikalo by pravdepodobne umenie, ale zábava na požiadanie.

Má teda význam hodnotiť ich výkony? Rozhodne áno.

Ak aj nemá hodnotenie interpretácie žiaden dopad na interpreta ako takého, malo by mať dopad na vydavateľa a jeho budúci výber. Kto z nás chce na draho produkované diela používať takého herca? Väčšina rozhodne nie.

Naopak, ak sú hodnotenia dobré či vynikajúce, vydavateľ ich vie použiť na povzbudenie interpreta a zvýšenie jeho náchylnosti akceptovať budúce návrhy na spoluprácu.

Ktorý herec nerád číta, ako skvelo robí to čo robí? Prijme potom skôr prácu pre vydavateľa, ktorý mu zvyšuje renomé, alebo pre rozhlasovú stanicu, ktorú počuje len zopár dôchodcov v dopoludňajších hodinách?

Spätná väzba určená primárne pre budúcich poslucháčov vie vo veľkom ovplyvniť aj budúcu produkciu vydavateľa. V tých zriedkavejších prípadoch aj interpreta samotného.

Hodnotenie pre autorov

Ak hodnotenia určené pre interpretov majú slabú šancu na ovplyvnenie výkonov herca, vo vzťahu k autorom je to rozhodne ešte slabšie.

Kontaktovať autora podobne ako som spravil ja s Dominikom Dánom je vo veľa prípadoch komplikované, alebo priam nemožné (mnohí z nich už nežijú, žijú v utajení a podobne).

Ak interpret nepočúva hodnotenia svojich poslucháčov z podstaty vlastnej umeleckej povahy, v prípade autorov je to ešte horšie. Vo väčšine prípadov opäť právom.

Hodnotiť umenie je pre bežného človeka vecou vkusu. Ak by autor mal čítať a nakoniec sa riadiť aj hodnoteniami každej zverejnenej kritiky, písal by asi nečitateľné tlačové správy či marketingové long-formy. Určite nie originálnu literatúru.

Podobne ako pri interpretoch, hodnotenia príbehov sú ale vynikajúcim indikátorom pre vydavateľov samotných. Ako?

Je rozumné vydávať príbehy a autorov, ktorých poslucháči a čitatelia nemajú radi? Alebo skôr investovať čas a peniaze do niečoho populárnejšieho?

Áno, áno. Ak by sa vydávalo len to, čo sa páči mase, nebolo by umenie ale len mainstreamový konzum. Nemyslím to ale tak doslovne.

Pokiaľ audioknižný trh u nás nemá silu toho v zahraničí, investovať peniaze do vydávania nepopulárnych aj keď možno hodnotných diel, je cestou k skorému koncu.

Také diela dostanú svoju šancu. No neskôr. Najprv musí mať trh potrebnú silu.

Opäť, podobne ako pri interpretoch, spätná väzba určená primárne pre budúcich poslucháčov vie vo veľkom ovplyvniť aj budúcu produkciu vydavateľa. V tých zriedkavejších prípadoch minimálne potešiť a nabiť pozitívnou energiou autora samotného.

Hodnotenie pre vydavateľov

Hodnotenia určené pre budúcich kupujúcich by mali byť rovnako dôležité a sledované samotnými vydavateľmi. Na rozdiel od kupujúcich, ktorým povedia, kde minúť peniaze pri nákupe, vydavateľom majú šancu povedať, kde minúť peniaze pri vydávaní. Ak teda počúvať chcú.

Keď sme poslali prvé hodnotenia zozbierané z nášho webu jednotlivým vydavateľom, boli sme prekvapení. Takmer nikto nám za to nepoďakoval. Viacerí boli však dotknutí tím, čo čítali. Akoby sa jednalo o sprisahanie a hodnotenia neboli spätnou väzbou na zlepšenie toho čo robia, ale osobným útokom nás, predajcu, na ich ego. Traja z nich dokonca s nami prestali po krátkom čase aj z tohto dôvodu spolupracovať. Dvaja odišli z audioknižného vydávania úplne. Tretí zotrval ako v businesse tak vo vydávaní. Bez poučenia a bez zmeny. Kvalita ich práce je naďalej mizerná. Keby s nami zostali, videli by, že to vo väčšine produkcie nie je ale vinou príbehov a často ani nie vinou interpretov. Ak je ego väčšie ako rozum, inak to žiaľ ale dopadnúť nemôže.

Záver

Hodnotenia audiokníh sú veľmi dôležitá súčasť audioknižného ekosystému. Na rozdiel od kníh, ekosystému fungujúceho niekoľko storočí, audioknihy sú stále v začiatkoch. Potrebujú dostávať spätnú väzbu zo všetkých strán. Aby rástli a rozvíjali sa.

Podobne ako deti. Nie preto, aby sme ich ušliapali či vyvršovali sa na nich, ale aby sme ich formovali pre ich lepšiu budúcnosť.

Ak bola v minulosti “lepšia budúcnosť” v znamení päťcípej červenej hviezdy, v budúcnosti bude v znamení znova päťcípej no tentoraz žltej hviezdy. A najlepšie, keď ich bude v znamení mať hneď viacero.


Ako ovplyvňujú váš výber hodnotenia? Sledujete, kto ich aj dáva a píše, alebo vás zaujíma iba výsledné skóre? Ktoré hodnotenie je pre vás to najpodstatnejšie pri audioknihách?